Винтови компресори – какво е важно да знаем преди да закупим такъв компресор?

Винтови компресори от Sinerga.bgВинтовите компресори са несъмнено едни от най-ефективните системи за производство на сгъстен въздух. Въпреки това преди да се направи инвестиция за закупуването на подобно оборудване е важно да знаем някои основни характеристики, предимства и недостатъци.

Елементът, който създава сгъстен въздух са двойка винтови ротори, разположени в корпус, който се нарича винтова двойка. В зависимост от начина на работа на винтовата двойка компресорите се делят на два вида – винтови компресори с маслено впръскване и безмаслени винтови компресори. В тази статия, ние от Sinerga.bg, ще обсъдим основните характеристики на винтовите маслени компресори.

Винтови компресори с маслено впръскване

При този тип компресори маслото се използва както за охлаждане, така и за уплътняване на роторите. Въртеливото движение се предава от единия на другия винт посредством фин маслен слой. Винтовата двойка има два входа – един вход, чрез който засмуква масло и втори отвор, през който засмуква атмосферен въздух и го сгъстява. На изхода на винтовата двойка се получава маслена пяна – разпенено масло със сгъстен въздух. Тази сгъстена консистенция се нагнетява в междинен буферен съд, който се нарича сепараторен съд. Неговата цел е да отдели грубо маслото от въздуха, като сгъстената консистенция навлиза в сепараторният съд косо и по този начин се образува едно завихряне вътре в съда, като по този начин се създават центробежни сили. Тези центробежни сили карат маслото да се отдели по стените на съда, докато въздуха тръгва нагоре. Преди да излезе извън компресор грубо отделеният въздух от маслото преминава през сепараторен филтър, който фино отделя маслото, докато сгъстения въздух преминава свободно.

Ето защо при по-качествените компресори като Ingersoll Rand съдържанието на масло в сгъстеният въздух е много ниски – около 3 до 4 mg/m3. От друга страна маслото, което се е отделило в сепраторния съд отново бива засмукано от винтовата двойка, но преди да влезе във винтовата двойка, маслото преминава през маслен охладител, който сваля температурата на маслото с около 45 градуса Целзий. След изхода на охладителя, маслото навлиза в маслен филтър и след това влиза отново във винтовата двойка. Ето защо при закупуване на винтов компресор трябва да се знае, че този тип компресори могат да работят само при положителни температури на околната среда. При отрицателни температури маслото става твърде гъсто и не може да циркулира свободно. Студеният старт е една от най-честите причини за дефектиране на винтовите компресори.

Едно от основното предимство на винтовите компресори с маслено впръскване е тяхната много висока ефективност. Тоест разхода на електроенергия за производство на 1м3 сгъстен въздух е много по-нисък. Ето защо този тип компресори се използват в производства, където има постоянна консумация на сгъстен въздух.

Как работят винтовите компресори

Атмосферният въздух навлиза във винтовата двойка през въздушният филтър, който има за цел да отдели фините прахови частици от атмосферата и да пропуска само чист въздух. След въздушния филтър следва входящият клапан. Това е един от основните елементи на компресора и реално той определя дали компресора ще произвежда сгъстен въздух или не. По време на празният ход, входящият клапан затваря и винтовата двойка върти само масло и засмуква само много малко количество атмосферен въздух, колкото да се поддържат системите за управление. По време на работа на празен ход, вътрешното налягане в компресора намалява до около 3-4 bar. Следва винтовата двойка, който реално сгъстява въздуха и маслото.

Преди да навлезе в системата, сгъстеният въздух преминава през клапан за минимално налягане, който реално поддържа минималното налягане в компресора за да може да се гарантира адекватен маслен поток, който смазва лагерите и винтовете на винтовата двойка. Докато компресора работи и входящият клапан е отворен, компресора произвежда сгъстен въздух, който навлиза в резервоара за сгъстен въздух и от там в системата на завода. В момента, в който налягането в системата достигне максималното зададено налягане, контролера изпраща сигнал на входящият клапан, той затваря и преустановява потока на атмосферен въздух към винтовата двойка, вътрешното налягане се намалява до 3-4 бара и компресора спира да произвежда сгъстен въздух, докато двигателя продължава да работи и винтовата двойка да се върти. През това време разхода на електроенергия е около 1/3 от максималната консумация и компресора изчаква определен период от време налягане в системата да спадне под минималното налягане за да отвори входящият си клапан и да продължи да произвежда сгъстен въздух.

Този начин на работа е характерен за винтовите компресори с постоянен дебит. За разлика от тях компресорите с инвертор са с променлив дебит и те по-интелигентно се справят с променливата консумация на сгъстен въздух.

Винтови компресор с променлива производителност

За разлика от стандартните винтови компресори с постоянен дебит, тези с инвертор променят своята производителност чрез регулиране на оборотите на двигателя и произвеждат такова количество сгъстен въздух, каквото е необходимо в момента. Разбира се минималната и максималната производителност на този тип компресори е в определени граници, като най-ефективно тези компресори работят при натоварване между 60 и 80%.

Много важно е да се отбележи, че при винтовите компресори с променлива производителност е много важно те да са правилно подбрани. Това е важно, защото когато компресора е преоразмерен, тогава неговите предимства се губят и той става още по-голям енергиен разход. Ето защо преди да се инвестира в такъв компресор е много важно да бъде направен прецизен анализ на консумацията на въздух чрез експертен одит и адекватен проект.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *