10 доказателства за здравословното действие на кокосовото масло

Кокосово маслоКокосовото масло е една от малкото храни, които могат да бъдат класифицирани като „суперхрана“. Доказано е, че съдържащата се в него уникална комбинация от мастни киселини има положително въздействие върху Вашето здраве. Това включва загуба на мазнини, по-добра мозъчна функция, благотворно влияние върху кожата и косата, като и много други наистина впечатляващи ползи.

Ето няколко доказателства за здравословните ползи от кокосово масло, установени след голям брой изследвания на въздействието му върху човешкия организъм.

1. Кокосовото масло съдържа мастни киселини с мощни лечебни свойства

Кокосово масло има високо съдържание на наситени мазнини, които имат различно действие от повечето други мазнини в диетата ви. Тези мазнини могат да стимулират изгарянето на телесни мазнини и да осигурят на тялото и мозъка Ви необходимата енергия за правилно функциониране.

Повечето мазнини в храната ни са триглицериди с дълга верига, но мазнините съдържащи се в кокосовото масло са триглицериди със средна верига (МСТ). Това означава, че мастните киселини са по-къси от повечето други мазнини, които консумираме (1). Когато консумирате тези мазнини, те отиват директно в черния дроб, където се използват като бърз източник на енергия или се превръщат в кетони. Кетоните са вещества, които въздействат благоприятно на мозъка и се изучава приложението им при лечението на епилепсия, болестта на Алцхаймер и други.

Резюме:
Кокосовото масло е с високо съдържание на мазнини (триглицериди със средна дължина), които се метаболизират различно от повечето други мазнини. Тези мазнини са отговорни за много от ползите на кокосовото масло за здравето ви.

2. Популациите, които консумират много кокосово масло, са здрави

ТокелауКокосът е екзотична храна за западния свят, която се консумира предимно от хора, които са загрижени за своето здраве. Въпреки това в някои части на света кокосовият орех (съдържащ кокосово масло) е основен хранителен продукт, който хората са култивирали и използвали в продължение на хиляди години.

Най-добрият пример за такова население са жителите на о-в Токелау, в Южния Пасифик. Те набавят над 60% от калориите си от кокосови орехи. При изследвания на техните кръвни показатели, се установява, че те са отлични, а в самата популация нивата на сърдечни заболявания са изключително ниски(2). Друг пример за население, което консумира големи количества кокос и е в отлично здраве, е населението на о-в Китава, от архипелага на Тробриандските острови (3).

Резюме:
Няколко популации от цял свят процъфтяват в продължение на хилядолетия, като консумират огромни количества кокосови орехи.

3. Кокосовото масло може да ускори изгарянето на телесни мазнини

Телесни мазниниЗатлъстяването е един от най-големите здравословни проблеми на съвременните общества. Докато някои хора смятат, че затлъстяването е само въпрос на калории, други вярват, че и източниците на тези калории са важни. Факт е, че различни храни действат върху телата ни по различни начини. В това отношение калориите не са просто калории. Триглицеридите със средна верига (МСТ) в кокосовото масло могат да увеличат изгарянето на калории в сравнение с изгаряното количество от мазнини с по-дълга верига (4). Изследване установява, че 15-30 грама MCT на ден са увеличили енергийния разход с 5% в рамките на 24 часа, което се равнява на около 120 калории за денонощие (5).

Кокосово масло е особено ефективно при намаляване на мастната тъкан, която се намира в областта на корема и около вътрешните органи. В проучване при жени с абдоминално затлъстяване, допълването на диетата с 30 мл (2 супени лъжици) кокосово масло на ден довело до значително намаляване както на индекса на телесна маса, така и на обиколката на талията за период от 12 седмици (6). Друго проучване при мъже със затлъстяване отбелязва намаляване на обиколката на талията от 2,86 см след 4 седмици ежедневна консумация на 30 мл (2 супени лъжици) кокосово масло (7).

Кокосово масло е с високо съдържание на калории, така че не трябва да добавяте големи количества от него към Вашата диета. Но замяната на някои други мазнини за готвене с кокосово масло, може да има полза и да допринесе за малка загуба на тегло.

Резюме:
Консумацията на кокосово масло и триглицериди със средна верига повишава изгорените калории за 24 часа с до 5%. Кокосово масло помага за намаляване на мастната тъкан, която се намира в областта на корема и около вътрешните органи.

4. Кокосовото масло може да убива вредни микроорганизми

Лауриновата киселина съставлява около 50% от мастните киселини в кокосовото масло. Тя е основна мастна киселина и в палмовото масло, както и една от основните съставки на майчиното мляко. Когато лауриновата киселина се усвоява от организма, тя образува вещество, наречено монолаурин. Доказано е, че лауриновата киселина и монолауринът убиват вредни патогени като бактерии, вируси и гъбички (8).

Например, тези вещества са доказали, че помагат за унищожаването на бактерията Staphylococcus aureus (изключително опасен патоген) и дрождите Candida albicans, често срещан източник на инфекции при хората (9, 10).

Резюме:
Мастните киселини в кокосовото масло могат да убият вредни патогени, включително бактерии, вируси и гъбички. Това може да помогне при предотвратяване на инфекции.

5. Кокосовото масло може да намали чувството на глад и да Ви помогне да ядете по-малко

ХранаЕдна интересна особеност на мастните киселини в кокосовото масло е, че те могат да намалят глада ви. Това може да е свързано с начина, по който мазнините се метаболизират, защото кетоните имат ефект върху апетита (11).

В едно от проведените изследвания тестови групи от физически здрави мъже са консумирали различни храни, съдържащи триглицериди със средна и дълга верига. При изследването се установява, че мъжете, които консумират храни с най-голямо съдържание на триглицериди със средна верига (МСТ), приемат средно 256 калории по-малко за ден (12). Друго проучване при физически здрави мъже установява, че тези, които консумират повече МСТ на закуска, приемат по-малко калории на обяд (13).

Тези проучвания са проведени за кратки периоди от време. Ако включите кокосово масло в диетата си за постоянно, то това ще доведе до намаляване на телесното Ви тегло в по-дългосрочен план.

Резюме:
Мастните киселини в кокосовото масло могат значително да намалят апетита, което може да доведе до намалено телесно тегло в по-дългосрочен план.

6. Мастните киселини в кокосовите орехи могат да намалят гърчовете при епилепсия

Понастоящем се проучва така наречената кетогенна диета (много ниско съдържание на въглехидрати, много високо съдържание на мазнини) за лечение на различни заболявания. Най-известното терапевтично приложение на тази диета е лечението на резистентна към лекарства епилепсия при деца (14). Тази диета включва консумация на много малко въглехидрати и на големи количества мазнини, което води до повишени концентрации на кетони в кръвта. Поради все още неустановена причина, диетата значително намалява припадъците при деца с епилепсия, дори и при тези, при които не е имало успех, независимо от използването на различни видове лекарства.

Тъй като мастните киселини в кокосовото масло се усвояват директно от черния дроб и се превръщат в кетони, маслото често се използват в диетата на пациенти с епилепсия, за да се предизвика кетоза, като същевременно това позволява приемане на малко повече въглехидрати с диетата (15, 16).

Резюме:
MCT в кокосовото масло повишава концентрацията на кетони в кръвта, което може да помогне за намаляване на гърчовете при деца с епилепсия.

7. Кокосовото масло може да повиши добрия HDL холестерол

Кокосовото масло съдържа естествени наситени мазнини, които повишават добрия HDL холестерол в кръвта. Те могат също да помогнат за превръщането на лошия LDL холестерол в по-малко вредна форма. Много експерти смятат, че кокосово масло може да бъде полезно за състоянието на сърцето, сравнено с други мазнини, тъй като води до увеличаване на HDL холестерола. В едно от проведените изследвания при контролна група от 40 жени, кокосовото масло довело до намаляване на общия и LDL холестерола, и увеличаване на HDL, сравнено със соевото масло (17). Друго проучване при 116 пациенти показва, че диетична програма, включваща кокосово масло, повишава нивата на добрия HDL холестерол (18).

Резюме:
Няколко проучвания показват, че кокосовото масло може да повиши нивото на HDL холестерола в кръвта, което е свързано с подобрено метаболитно здраве и по-нисък риск от сърдечни заболявания.

8. Мастните киселини в кокосовото масло могат да стимулират мозъчната функция при пациентите с Алцхаймер

Болестта на Алцхаймер е най-честата причина за деменция, като се проявява предимно при възрастни хора. Установено е, че при пациенти с Алцхаймер има намалена способност да се използва глюкоза за енергия в определени части на мозъка. Изследователите са предположили, че кетоните могат да осигурят алтернативен източник на енергия за тези неправилно функциониращи мозъчни клетки и да намалят симптомите на болестта на Алцхаймер (19).

Проучване през 2006 г. установило, че консумацията на триглицериди със средна верига води до подобряване на мозъчната функция при пациенти с по-леки форми на болестта на Алцхаймер (20).

Имайте предвид, че изследванията са все още на ранен етап и засега няма солидни доказателства, че самото кокосово масло помага при болестта на Алцхаймер.

Резюме:
Предварителните проучвания предполагат, че MCT могат да увеличат кръвните нива на кетоните, да доставят енергия за мозъчните клетки на пациенти с болестта на Алцхаймер и да облекчат симптомите.

9. Кокосовото масло предпазва кожата и подобрява нейното състояние

КожаКокосово масло има много приложения, които нямат нищо общо с консумирането му, като храна. Много хора го използват за козметични цели, с което подобряват здравето и външния вид на кожата си. Проучвания върху хора със суха кожа показват, че кокосовото масло подобрява съдържанието на влага в кожата. То също може да намали симптомите проявяващи се при екземи (21, 22), а проучване показва ефективността му, като слънцезащитен крем, блокирайки около 20% от ултравиолетовите лъчи (23, 24).

Резюме:
Кокосовото масло може да се прилага и локално, като проучванията показват, че то е ефективно, като овлажняващ крем за кожата и има слънцезащитен ефект.

10. Кокосовото масло действа благоприятно върху косата

Маслото от кокос е подходящо за третиране на суха коса с накъсващи се върхове, като също така предпазва косата от увреждане. Кокосовото масло има изглаждащ ефект върху косата и прави разресването ѝ лесно и приятно. Заради малката молекулна структура, маслото от кокос се усвоява много добре от скалпа и има подхранващо действие.

Кокосов орехИзброихме само някой от вече доказаните свойства на кокосовото масло. Остава и Вие да се убедите в тях. Кокосово масло за консумация се предлага в повечето магазини за здравословни храни. А ако искате да купите наистина качествено кокосово масло за козметични цели, то отличен избор е кокосовото масло предлагано от Casyopea.

За да получите описаните в статията ползи за здравето, се уверете, че сте избрали органично кокосово масло, а не декоративно или рафинирано.

Използвани източници:

  1. The National Center for Biotechnology Information
  2. The New York Academy of Sciences
  3. Healthline: Medical information and health advice you can trust
  4. Casyopea.com: Кокосовото масло – най-доброто натурално масло за кожата

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *